Dag uit het leven van Alfred

03 juli 2025

Een dag uit het leven van Alfred

Maak kennis met Alfred Poliste! Alfred is 53 jaar oud en woont in mooie Bathmen. Op 1 september 2024 is hij begonnen bij De Hoop Bouwgrondstoffen als accountmanager.

Een dag in het leven als Accountmanager

“Mijn werk bestaat uit het actief bezoeken van onze loyale klanten en het enthousiasmeren van mogelijk toekomstige klanten”, vertelt Alfred over zijn functie. “Ik richt mij hoofdzakelijk op de beton- en asfaltindustrie in Noord- en Midden-Nederland. Dit zijn sectoren die nooit stilstaan. De juiste grondstoffen bij de juiste partijen aan de man brengen is de uitdaging”.

 De start van de dag

“Mijn wekker gaat elke dag om kwart voor zeven. Na een klein halfuur met de gebruikelijke ochtendrituelen, kan mijn dag beginnen’. Alfred legt uit dat zijn kantoor niet bij hem in de buurt is en dat hij vanuit zijn eigen huis werkt. “Het allereerste wat ik doe wanneer mijn werkdag begint, is een kop koffie pakken. Zonder koffie wordt er niet gewerkt” zegt hij lachend. Afhankelijk van zijn eerste afspraak, controleert Alfred eerst zijn route of er eventuele vertragingen zijn en bekijkt hij vluchtig de binnengekomen mails.

Eenmaal vertrokken richting de klant voor een bezoek, is het van belang om te weten wat de klant precies doet. “Wat maakt of produceert de klant? En van welke grondstoffen maakt hij gebruik? Al deze gegevens zijn in onze informatiesystemen bekend. De voorbereiding voor een gesprek is één van mijn taken. Daarnaast is het ook mijn taak om te horen of de klant tevreden is over onze producten. Ook het informeren naar de tevredenheid over De Hoop is erg belangrijk” legt hij uit.

Vervolgens bespreekt Alfred vaak de Milieukostenindicator (MKI) met zijn klanten. “De MKI is een hot-topic en komt bij veel gevallen ter sprake. Ieder bedrijf in de beton- en asfaltindustrie is hiermee bezig. Wij kunnen hier uitstekend op inspelen door onze secundaire grondstoffen te benoemen en de klanten hiervoor enthousiast te maken.”

Alfred legt daarna uit wat zijn hoogtepunt is bij een klantbezoek: ”Het gesprek afsluiten met een serieuze aanvraag naar één van onze primaire of secundaire grondstoffen zorgt ervoor dat de deur voor een volgend gesprek openstaat. Het hoogtepunt is natuurlijk die bestelling.”

“Doordat de bezoeken van die dag nog vers in mijn hoofd zitten, schrijf ik meteen een verslag van de afgelegde bezoeken in het daarvoor bestemde programma. Ik lees en beantwoord de binnengekomen e-mails en daarna gaat het vizier op morgen. Welke afspraken heb ik? Waar ga ik heen en met welk doel? Om beslagen ten ijs te komen, verzamel ik de benodigde informatie ter voorbereiding. Zodra dat gedaan is, is het tijd voor mijn gezin en mijn eigen ontspanning”.

Wat maakt het werk leuk?

“Het leukste aan mijn werk is dat geen enkele dag hetzelfde is. Als accountmanager ben je veel onderweg en maak je het nodige mee. Je moet zorgvuldig plannen en rekening houden met het onverwachte”.

“De gesprekken met de verschillende mensen met hun verschillende karakters, zorgt ervoor dat ieder gesprek anders verloopt. De trots waarmee zij over hun werk, en ook over zichzelf vertellen is ontzettend leuk. Met dezelfde trots kan ik over mijn werk vertellen, en de interesse bij de klant zien te vergroten vind ik gaaf. Het creëren van een binding met de klant, maakt mijn werk zo boeiend. “